Page 6 - EQ 79.Sayısı
P. 6

HÜSAMETTIN



                                           KOÇAN’DAN






                        Göç ve Geçmiş Üzerine






                           Bayburt’taki Baskı Müzesi’nin kurucusu
                                 akademisyen sanatçı Hüsamettin
                              Koçan’ın yıl sonuna dek açık kalacak
                        kişisel sergisi Ayağımdaki Diken, ressamın
                         yaşamöyküsünü çocukluğundan başlayıp
                             göç yollarından geçerek dokunaklı bir
                                             şekilde dile getiriyor.










    4





















            Ayağımdaki  Diken,  Bayburt’un,  yeni  adıyla  Bayraktar,  özgün   sonucunda edindiğim bir duygu, bir etkilenme, bir deneyimi belki
            adıyla Baksı  köyündeki ödüllü Baskı Müzesi’nin kurucusu siz   yaşamıma yayarak kendi içimden çıkarabileceğim, bedenimle ve
            Hüsamettin Koçan’ın 44. kişisel sergi olmasına karşılık, hayatı-  algı dünyamla, belleğimle ilişki kurabileceğim bir sistem üzerinden
            nızdan ve göçten izler taşımasıyla bir ilk sergi gibi özel bir an-  yürüdüm. Bu sergi, denebilir ki, aslında benim 70 yıllık kişisel dene-
            lam taşıyor diye düşünüyoruz. Serginin içeriğini ve önemini si-  yimimin, bu coğrafyaya ait deneyimlerimin entelektüel bir bakış
            zin sözlerinizden dinleyebilir miyiz?                  açısıyla yeniden yorumlanması ve üretilmesidir. Onun için bu anla-
            Haklısınız, bu sergi benim için 44. sergi, ama ilk sergi gibi de algı-  mıyla hem geleneğe gönderme yaparken, aslında bütün sanat ha-
            lanabilir. Aslında bütün sergiler sanatçı için bir ilk sergidir. Çünkü   yatımdaki temel probleme işaret ediyor. Bu sefer bu gelenek anla-
            eğer sanatçı sorgulamayı sürdürüyorsa bu şu anlama geliyor. Her   yışının  yerelleşmeyle  ilgili  bir  boyutundan;  coğrafyayı  daha
            an bir yeniliği sanatsal kariyerinin bir aşaması olarak üretiyor. Bu   daraltarak yerel ve öznel bir gelenekten söz edebiliyoruz. Onun
            sergiyi benim bir bakıma Land Art diye de tasarladığım müzemin   için Baksı Müzesi’ndeki ilişki mekân kuran ve sonra mekân içinde
            içinde açma fikri bana ait bir öneri ve düşünce değildi. Çeşitli kay-  anlatan bir ilişki. Ve müzenin içerisinde açtığımız sergi bir sessizlik
            naklar tarafından önerildi. Bu bina ve müze kompleksi için uğraştı-  talep ediyordu benden. Çünkü hatırlayabilmek için sessiz bir alana
            ğımız 17 yıl içerisinde inşa ettiğimiz mekân ve çevre içinde sanatçı   açılmamız lazım. Belleğinizdeki ve etrafınızdaki bütün gürültüler-
            olarak da aynı zamanda bir rol alabilmek anlamlı olacaktı. Bunu da   den arındığınız zaman hatırlamanın kapısı oradan açılır. Yoksa bü-
            yaparken doğrudan doğruya belki yaşantıma yönelerek, yaşantım-  yük gürültüler içerisinde büyük hayaller kuramazsınız. Hatta hayal
            dan bir anlamı buraya taşımak istedim. İsminden de belli olacağı   kuramazsınız. Hayal kurmak bir konsantrasyon meselesidir. Onun
            gibi Ayağımdaki Diken benim yaşantımdaki bir deneyimden gelen   için de bu sergide doğrusunu isterseniz bir sessizlik yaratarak hem
            bir çağrışımdı. Ayağıma batmış bir dikenle dört aylık bir yolculuk   benim hem de izleyicinin hayal kurmasına olanak tanımak istedim.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11