Page 8 - EQ 56.Sayısı
P. 8

Sanatçı olarak kendinizi nasıl tanımlıyorsunuz? Aynı zamanda
         sanat yöneticiliği de yapıyorsunuz, bir de yıllar sonrasında
         Boğaziçi Üniversitesi’nde felsefe okumaya başladınız? Bunlar
         nerede birleşiyor, nerede ayrılıyor?

         Kendime hedef olarak seçtiğim sanatçı tanımı şu: Düşünce
         üreten, bu düşüncesini yapıta dönüştürürken uzun vadede
         kararlılık içinde olan, izleyiciyi de kendisi ile birlikte eleştirel
         bir yaklaşımla düşünmeye çağıran kişi. Bu tanımın beni de
         anlatması en büyük dileğim. Yöneticiliğini yaptığım HAYAKA
         ARTI, kar amacı gütmeyen bir sanat platformu ve alternatif
         sanat üretimi yapmak, bunları izleyiciyle paylaşmak için
         deneylerin yapıldığı bir ortam. Benim için platform bir tür
         sosyal heykel, orada da sanatçı kimliğimle hareket ederek
         kararlar veriyorum. Evet, yıllar önce yarım bıraktığım felsefe
         eğitimime geri döndüğüm için çok mutluyum. Zira bilgi, doğru,
         ahlak, gerçek, mantık vs kavramlarının temellerini, yaşamın
         doğası ve anlamını yeniden ele almak ve özellikle tam da bu gün
         için gerekli olduğuna inandığım bu konularda, daha kuvvetli
         argümanlar geliştirebilmek için donanımımı zenginleştirmek
         hoşuma gidiyor.

         Heykellerinizden söz edelim biraz da. Heykelle anlattığınız
         hikâyeler neler?
                                                                          ARK37; kumaş ve spiral boru, 30 (çap) x 6000 cm, 2007 (Dansçı: Sernaz Demirel)
         ARK olarak isimlendirdiğim çalışmalarımda ilk yola çıkışım;
         heykel, yani zaman/mekân içinde “var olan” nesne/durum                                                                            Kuad Galerinin temsil ettiği sanatçılar arasındasınız. Kuad Galeri   içinde bulunduğum sistemin herkesi eşitlemeye çalıştığı ve belli
         üzerine. Bu kavram çerçevesinde düşünmek, araştırmak, bu   Aslında daha evrensel değerlere atıfta bulunmak, ilham                 ve kurucu ortağı Beral Madra ile işbirliğiniz nasıl gelişti?  kimlikleri dayattığı kodları çözümlemek ve kendimce yeniden
         konuya başka ne açılar getirebilirim -bunları deneyimlemek...   vermek istiyorum. Bunlar insan hakları, barış, adalet, onur...                                                               inşa etmek olarak hedefliyorum. Özellikle bulunduğum
         Eğilim olarak üzerinde olduğum konu “insan var oluşu”; yani   Bunlar tecrübelerim, yeteneğim, araştırma ve ilgi alanlarımla       Kuad Galeri, benim gibi bağımsız sanatçıların ulusal ve    koşullarda kadın olarak neredeyse “yok” sayıldığım için öncelikle
         bedeni; yaşadığı, ilişkiye girdiği ortamı, dolayısıyla mahallesi,   sınırlanıyor. Böylelikle çalışmalarımın çoğunda kadın ve / veya   uluslararası ortamda bilinirliğini arttırmak için önümüze   kendimi “var“ etmek, beraberinde de “var” olmaya devam etmesi
         şehri, doğası. Katmanları pek çok.                         Istanbul var. Umuyorum yol boyunca daha geniş daha duyarlı             değerli fırsatlar koyuyor. Beral Madra Türkiye’de çağdaş sanatın   gerektiğini düşündüğüm değerlerin yeşermesi, serpilip büyümesi,
                                                                    açılara vakıf olup, izleyicilerde ve kendimde olumlu dönüşümlere       gelişmesine dün ve bu gün çok emeği geçen bir duayen, onun   köklenip meyveler vermesi için katkıda bulunuyor ve ortam
                                                                    neden olurum.                                                          izlediği ve desteklediği sanatçılardan birisi olmak benim için çok   yaratıyor olmak...
                                                                                                                                           değerli. İlişkimizin gelişerek sürmesi en büyük dileğim.
  06                                                                                                                                                                                                  Linkler:                                                    07
                                                                    Kendime hedef olarak seçtiğim sanatçı tanımı                                                                                      www.dilaraakay.com
                                                                    şu: Düşünce üreten, bu düşüncesini yapıta                                                                                         www.hayakaarti.com
                                                ARK95; demir ve boya,                                                                                                                                 www.arayuzgaleri.com
                                                46 x 178 x 65 cm, 2010   dönüştürürken uzun vadede kararlılık içinde                                                                                                                          SOLDAN SAĞA
                                                                    olan, izleyiciyi de kendisi ile birlikte eleştirel
                                                (Fotoğraf: Kayhan Kaygusuz)
                                                                    bir yaklaşımla düşünmeye çağıran kişi.                                                                                                                                    2013_Dilara Akay atölyesinde
                                                                                                                                                                                                                                              (Fotoğraf: Abdullah Akay)
                                                                                                                                                                                                                                              ARK36; demir ve boya,
                                                                    ALANICA 2013 Çağdaş Sanat Sempozyumu’nda Türkiye’yi temsil                                                                                                                200 x 280 x 120 cm, 2007   PORTRE
                                                                    eden sanatçılar arasındaydınız, Kafkaslardaki Kuzey Osetya’nın                                                                                                            (Fotoğraf: Çetin Özdemir)
                                                                    başkenti Vladikavkaz müzesinin koleksiyonu için ürettiğiniz
                                                                    çalışmanızdan bahseder misiniz? Çalışmanız nasıl karşılandı?

                                                                    1-15 Ağustos 2013 tarihlerinde düzenlenen 7.Uluslararası Çağdaş                                                                                                           ARK81 serisi; demir ve boya,
                                                                    Sanat Sempozyumu ALANICA 2013 için küratör Beral Madra                                                                                                                    ekmek sacı her biri
                                                                   “Duyarlı Eylem!”çağrısı ile Türkiye’den Ferhat Özgür ve benimle                                                                                                            100 (çap) x 15 cm, 2009
                                                                    birlikte, çeşitli ülkelerden 20 sanatçıyı Kuzey Osetya-Alanya’nın                                                                                                         (Fotoğraf: Çetin Özdemir)
                                                                    başkenti Vladikavkaz’a davet etti. Burada 15 gün süreyle ikamet
                                                                    ederek, yerel sanatçılar ve izleyicilerin katıldığı sunumlar
                                                                    yaptık ve Vladikavkaz Güzel Sanatlar Müzesi’ne bağışlanmak             HAYAKA ARTI ve arayuzgaleri.com nasıl gidiyor, gelecek
                                                                    üzere yapıtlar ürettik. Ben sempozyumda Beslan Annelerine              etkinliğiniz ne olacak? Sanal galerinizde kaç sanatçı ve iş var?  ARK112; naylon meş, (yaklaşık) 900 x 600 x 300 cm, 2010
                                                                    ithafen bir çalışma gerçekleştirdim. Hatırlayalım 1994’de 1- 3                                                                    (Halk Bahçesi, Çanakkale Bienali) (Fotoğraf: Geyvan McMillen)
                                                                    Eylül tarihlerinde, Kuzey Osetya’da yer alan Beslan’daki bir           HAYAKA ARTI’da 2014’de Rafet Arslan ve Raziye Kubat’ın ayrı
                                                                    ilkokulda büyük bir trajedi yaşanmış ve 186’sı çocuk 365 kişi          ayrı birer kitap lansmanı ve sergileri olacak. Ardından Ferhat
                                                                    hayatlarını kaybetmişti. Bizim coğrafyamızda da yok etme, yok          Özgür küratörlüğünde yeni bir arayuzgaleri.com sergisi var. Bu
                                                                    sayma konusunda sabıkalar olduğu için trajediler üzerinde              sanal galeri aynı zamanda çok önemli bir arşiv; veri tabanımızda
                                                                    çok hassasiyetim var. Oradayken çalışmamın her aşamasında              300’ün üzerinde sanatçı ve 3000’nin üzerinde yapıt var. Pek çoğu
                                                                    Beslan Anneleri’nin tam desteği ve katılımıyla bir performans          ciddiyetle üretimlerini sürdüren değerli sanatçılar, özellikle
                                                                    ve enstalasyon gerçekleştirdim. Performansı birlikte, kurbanlar        İstanbul dışından katılımcıların fiziksel sergilerde yer aldıkları
                                                                    için yapılan anıtmezarlıkta yürekleri serinletmek, arınma ve           zaman çok mutlu oluyorum.
                                                                    barış ortamı yaratmak amacıyla şişelerle su dökme ritueli
                                                                    olarak gerçekleştirdik, sonrasında bu şişeleri “mesaj şişeleri”        Yakın gelecekte gündeminizde ne var, ya daha ileriye dönük
                                                                    mantığıyla, içlerine kurbanların fotografları ve geleceğe yazılan      hayalleriniz ve planlarınız neler?
                                                                    mektuplar yerleştirerek kullandım. Açılış günü yaptığım irmik
                                                                    helvasını dağıtarak bu anma rituelini tamamladım. Anneler bu           Son dönemde yaşadıklarımız hepimizin daha fazla eleştiren bir
                                                                    çalışmamdan dolayı duydukları memnuniyeti bana “teşekkür”              tavır almasını gerektiriyor. Dolayısıyla “var olma” konusunu
                                                                    belgesi vererek ilettiler.                                             işlemeye devam edeceğim. Bunu hem kendi biografimi, hem de
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13