Page 7 - EQ 56.Sayısı
P. 7

VAR OLMA YOLCULUĞUNDA,



 DİLARA AKAY






 Dilara Akay’ı takip etmek zor… Onu ilk tanıdığımızda Dice Kayek’in Di’siydi, basındaydı,
 sonra hep daha geniş ufuklara uzandı... Uzun zamandır heykeller üretiyor, enstalasyonlar yapıyor,
 performans sanatçılarıyla işbirliği içinde, bienallere katılıyor, sanat platformu HAYAKA ARTI’yı kurdu,
 hemen ardından Türkiye’nin ilk sanal sanat iletişim ortamı arayuzgaleri.com’u hayata geçirdi,    Dilara Akay ve ARK71;
 genç sanatçıları destekliyor… Sanatçının son etkinliği Rebirth-day Istanbul,    demir ve boya,
         273 x 236 x 64 cm, 2009
 “suyun yüzü suyu hürmetine” düzenleniyor.  (Fotoğraf: Çetin Özdemir)






         ARK141; alüminyum ve boya,
         (yaklaşık) 100 x 200 x 600 cm,
         2012 (Elgiz Müzesi Teras
         Sergisi)



         Nereden başlayacağımızı bilemedik, güncel sanatın çok farklı   İtiraf etmeliyim ki dişil özelliklerinden dolayı
         alanlarında, farklı güzergâhlarındasınız. “Su”dan mı girsek   su ile ilgiliyim. Ve suyun başta “yaşam hakkı”           05
         sohbete… 21 Aralık tarihi için, bir günlük suyun yolunu izleme
         gibi kurguladığınız etkinlikten söz edelim mi? Biz baskıya   olması konusunu çok önemsiyorum. Her
         girdiğimizde etkinlik gerçekleşmiş olacak, nasıl bir etkinlik   bireye yaşamı için gereken suyun bedelsiz
         planlıyorsunuz?
                                                                    verilmesi ve kaynakların eşit kullanılması
         Öncelikle bütün bu yolculuk kendini tanıma, kendin olma ile   anlamında...
         ilgili; yani bulunduğum durumu, kapasitelerimi, varlığımı,
         yaşamımı anlamlandırma çalışmaları. Bu yolculuk tek yönde
         değil, içeri ve dışarı doğru... Ve yol boyunca bazı duraklarda   grup ile mahallede bir farkındalık gezisi yaparak, sonrasında da
         bilerek daha uzun vakit geçirmek, beraberinde derin düşünce   HAYAKA ARTI’da su böreği ve su muhallebisi yerken “su”    PORTRE
         ve zengin tecrübeler getiriyor. Su da bu konulardan birisi.   üzerinde düşüneceğiz. Yani aslında kamusal alanda sembolik bir
         Temelinde “Commons” (müşterekler) kavramı ve özellikle     güce sahip küçük bir eylem ile, kolektif bir olayın parçası olarak
         de “Su Hakkı!” kampanyası ile ilgili... İtiraf etmeliyim ki dişil   tüm dünyada aynı gün yaratılacak büyük ortak bir yapıt için
         özelliklerinden dolayı su ile ilgiliyim. Ve suyun başta “yaşam   bizler de katkıda bulunmuş olacağız.
         hakkı” olması konusunu çok önemsiyorum. Her bireye
         yaşamı için gereken suyun bedelsiz verilmesi ve kaynakların
         eşit kullanılması anlamında... Ayrıca su, en küçük canlı
         organizmadan, en büyük canlı varlığa kadar bütün biyolojik
         hayatı ve bütün insan faaliyetlerini ayakta tutan şey. Ve su
         dünyamızda canlılardan önce var olmuş, yaşam suda başlamış.
         Bunun da ilerisinde suyun dönüşüme neden olan arındırıcı
         özelliği ilgimi çekiyor. Pek çok dinde, ritüelde kullanılması...
         Suyun korkulan güçlerle (hatta tanrıyla) anlaşmaya varmakta
         araç olması... Su sayesinde olumluya yönelerek, yeni bir sayfa
         açmak… Zem zem gibi kutsal sayılan sular, ve arınma için suyun
         kullanılması: Abdest, vaftiz… Bence burada özellikle suyun her
         şeyin içinde ve eninde sonunda kendi başına “var” oluşu bir tür
         bilgelik ve iyileştiricilik çağrıştırıyor.

         ALANICA 2013 Sempozyumunda tanıdığım İtalyan sanatçılar
         Filippo Fabbrica ve Emanuela Baldi, Michelangelo Pistoletto ve
         Cittadellarte’nin geliştirdiği bir proje olan Third Paradise/
         Rebirth-day (Üçüncü Cennet/Yenidendoğum-günü) dünya
         değişim günü etkinliklerinin organizasyonunda yer alıyorlar ve
         beni de proje üretmek üzere davet ettiler. Ve aklıma “Su Hakkı”
         kampanyası ile bağlayabileceğim bir etkinlik fikri geldi. Daha
         önceden de suları akmayan İstanbul çeşmeleri ile ilgili    ARK153; (Beslan Annelerine ithafen); Alanica Çağdaş Sanat Sempozyumu 2013, mekâna özel
         enstalasyonlarım var, bu sefer aynı konuda daha kalabalık bir   performans ve yerleştirme. (detay) şişe içinde 2004 Beslan kurbanlarının fotoğrafları
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12